Deze 4 platen heb ik
gemaakt bij deze muziek les. De kinderen moesten ritmes klappen op de
lettergrepen van de woorden.
Deze les heb ik zelf
gemaakt aan de hand van het boek Muziekmeester (2011). Een les over ritmes aan
de hand van bouwstenen.
In deze les heb ik het KVB-model gebruikt. Waarbij de betekenis in deze les de lente was. De lente was net 2 dagen geleden begonnen toen ik deze les gaf, dus de kinderen waren in de lente sfeer. Volgens liedbundel Eigenwijs (2010) moeten liederen altijd in een betekenisvolle context worden geplaatst. Doe daarbij een beroep op de fantasie en verzin er eventueel zelf activiteiten bij. Daarom heb ik ervoor gekozen om voor het thema lente te kiezen. En de platen te laten aan spreken op het thema en op de kinderen. Ze waren erg onder de indruk van de platen, met veel kleuren en onderdelen in het thema lente.
Ook heb ik in deze les gebruik gemaakt van ritme bouwstenen. In Muziekmeester (2011) wordt er een voorbeeld gegeven van een les aan de hand van ritme bouwstenen. Deze les heb ik gebruikt, maar ik heb hierbij mijn eigen les gemaakt. Wel heb ik ritme bouwstenen gebruikt. Zo krijgen kinderen zonder het in de gaten te hebben alvast wat mee van het gebruik van noten.
Aan het einde van deze les heb ik afgesloten met het zingen van liederen. Veel verschillende liederen die over de lente gingen. Volgens Muziekmeester (2011) is het zingen belangrijk. 'Zet maar eens een bekend liedje in als kleuters aan het werk zijn; al snel zingt het hele groepje mee. Maar als met kinderen niet regelmatig gezongen wordt, raken ze deze onbevangenheid kwijt.' Daarom was het erg leuk om niet een lied aan te leren maar om gewoon liederen te zingen die de kinderen zelf wilden zingen en die ze zelf mochten uit kiezen.
Lesvoorbereiding
Naam
|
Mirjam de Vos
|
Groep
|
1J
|
ICO
(Stagebegeleider)
|
Ria Giessel
|
Praktijkschool
|
De Diamant
|
Groep
|
3
|
Mentor
|
T Smit
|
Activiteit
|
Muziek – Ritmes klappen
|
Datum
|
22-03-2012
|
Leerpunten student
|
1.
|
2.
|
3.
|
Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken
hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de
werkvorm, …
|
De
kinderen klappen veel mee met de liedjes die er gezongen worden, niet altijd
goed in de maat of op het ritme maar ze proberen het wel.
Er
worden verder weinig muzieklessen gegeven in mijn klas, vooral veel gezongen
bij de opening van de dag verder geen uitbreiding met muzieklessen aan de
hand
van methodes.
|
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
Formuleer je doelen SMART.
|
Aan
het eind van de les kunnen de kinderen zonder mijn hulp, maar met hulp van
de bouwstenen, de ritmes klappen.
|
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
|
Het
doel is behaald als de kinderen zonder mijn hulp het ritme klappen en als
alle
kinderen mee doen.
|
Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
|
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd
|
|
Ik
introduceer de les met de platen.
Ik
klap de ritmes voor.
De
leerlingen klappen de ritmes na.
En
klappen zelf de ritmes met behulp van de platen.
Zelfgemaakte
platen over de lente, met ritmes.
|
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
|
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
|
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?
|
Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de
uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
|
Vooraf moet de kring met stoelen klaarstaan en de platen
moeten klaar liggen.
Tijdens de les geen aanpassing in de organisatie.
Na afloop gaan ze naar het speellokaal voor de volgende
les.
|
Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
|
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op?
|
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)
Keuze lesmodel
x
|
Didactische Analyse
|
|
Activerende Directe Instructie
|
|
Ander model, namelijk:
|
|
|
benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
|
Aanvullende vakdidactische
eisen
·
KVB- model
|
DA
|
ADI
|
Inleiding
Kern
Afsluiting
|
|
lesfase
|
tijd
|
activiteit
|
Inleiding
Kern
Afsluiting
|
5 min
max
15 min
max 10
min
|
De les introduceren met een gesprek over de lente omdat het
de tweede dag van de lente is. Ook de platen laten zien aan de kinderen.
Lente – Tulpen – Lammetjes – Vlindertjes
We beginnen met het een voor een klappen en zeggen van de
platen.
Daarna doen we alle platen in een keer achterelkaar en dat
herhalen we.
Dan geef ik 4 kinderen de taak om de platen vast te houden
en op een rijtje te gaan staan.
De andere kinderen gaan weer klappen, de vier kinderen
wisselen steeds van plaats zodat er een andere ritme/ lied ontstaat.
Dit doen we een aantal keer, wisselen van kinderen ieder
kind geeft de plaat door aan iemand anders.
Als dit goed gaat hebben we een liedje.
Als afsluiting zingen we samen liedjes die de kinderen
weten over de lente.
|
Lesbegeleiding
Naam
|
Mirjam de Vos
|
Groep
|
1J
|
ICO
(Stagebegeleider)
|
Ria Giessel
|
Praktijkschool
|
De Diamant
|
Groep
|
3
|
Mentor
|
Tamara Smit
|
Activiteit
|
Muziek –Ritmes klappen
|
Datum
|
22-03-2012
|
Leerpunten student
|
4.
|
5.
|
6.
|
|
Observaties
|
Feedback
|
Lesuitvoering
Wat doet de student waardoor gewenst gedrag / resultaat ontstaat?
Waar blijven kansen onbenut?
Welke handelingen leiden tot ongewenst resultaat?
|
Je begint goed, leuke opening over de lente.
De kinderen zijn erg onder de indruk van de platen die je
mee hebt genomen.
De kinderen pakken de ritmes snel op.
Vinden het leuk om zelf de platen vast te mogen houden.
De platen sluiten goed aan bij de ritmes en bij de beleving
van de kinderen.
Je afsluiting is origineel. De kinderen hebben veel ideeen
en weten veel liedjes over de lente.
Prima les! Leuk
|
Probeer tijdens de introductie van de platen de kinderen
rustiger te houden, ze zijn erg lang erg enthousiast en stellen vragen die
niet over de platen of over muziek gaan.
Je stuurt goed wie het liedje mag kiezen.
Misschien 3/4 liedjes kiezen. Er kwamen nu wel erg veel
liedjes langs. Hierdoor werd het een redelijk lange afsluiting.
|
Voorbereiding
-
beginsituatie
-
doelstellingen
-
evaluatie
-
middelen
-
organisatie
-
gekozen
lesmodel
- lesopbouw
|
|
Conclusies
|
Feedback op leerpunten
student
|
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
Leerpunten
- volgende keer
- komende tijd
|
Planning: Hou je planning goed in de gaten, laat het niet
te lang duren. Dan worden kinderen onrustig.
|
Literatuurlijst:
Haverkort, F., Lei, R. van der, Noordam, L. (2009) Eigen-wijs: Liedbundel voor kinderen van 4-12 jaar. Meesters in muziek: Zwolle
Lei, R. van der, Haverkort, F., Noordam, L. (2010) Muziek Meester. ThiemeMeulenhoff: Baarn/Utrecht/Zutphen
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten